Košík

Headhunter herných tímov – Tomáš Čecháček

Tomáš Čecháček, veterán Call of Duty 4: Modern Warfare pracuje ako manažér v Ostrave a hoci sa po rokoch na progamingovej scéne dnes venuje predovšetkým práci a rodine, na dobrú hru si čas rád nájde. V rozhovore pre portál gaming.sk sme sa Tomáša pýtali na jeho skúsenosti s progamingom, súčasnú situáciu na scéne a v neposlednom rade na úskalia role, ktorú najnovšie prijal. Tomáš sa po rokoch spolupráce ako hráč a teamleader stal headhunterom herných tímov pre štúdio fofos.sk gaming.


Ako si sa dostal k fofos.sk gaming ?

K fofos.sk gaming som sa dostal ako hráč Call of Duty 4 (CoD4) a v tomto tíme sme absolvovali sériu domácich LANiek, ale boli sme aj v Maďarsku a Taliansku.

V akom období si hral CoD4  ?

CoD4 som hral v podstate od vydania v 2007 pokým bolo konkurenčné prostredie zaujímavé. Dá sa povedať, že až do konca. Na poslednej LANke som bol v roku 2018. Za fofos.sk sme hrali necelý rok niekde okolo 2011.

Tomáš – 3 z prava

Prečo si skončil ?

CoD4 v tom období postupne končila a s ňou aj naše reprezentačné pôsobenie ako CoD4 tímu.

Jedna hra končí, iná začína..

Áno, ako tím sme skúsili návrat s hrou Battalion 1944, čo mal byť taký nostalgický návrat klasiky CoD2, ale to celkom nevyšlo. Tá hra je teraz, povedal by som, nie úplne živá.

Čo to znamená ?

Komunita okolo Battalionu momentálne nie je celkom taká, akú by si ju želali hráči a určite ani samotní vývojári. Kvôli tomu sme od toho upustili a s predsedom Fofosu sme sa dohodli na nejakej vzájomnej výpomoci.

Battalion je ak sa nemýlim ešte v alfa verzii.

Áno, ale už to stihlo nejak upadnúť a vývojári to neriešia najmúdrejšie, keďže sa od začiatku zameriavajú na profi hráčov a to samozrejme odrádza zvyšok komunity, teda casual hráčov, v ktorých je najväčšia sila. Pokiaľ sa im podarí vybudovať širokú hráčsku základňu tak Battalion potenciál má. Tá hra je super, mňa baví. Sú tam prvky z CoD4 aj CoD2, ale ako hovorím – osud Battalionu 1944 je momentálne v rukách vývojárov.

Čomu sa venuješ mimo gamingu ?

Pracujem v IT spoločnosti ako incident a problem manažér, mám na starosti zákazníkov a kvalitu dodávaných služieb. Vo voľnom čase, ktorého moc nie je, som so psom, alebo sa starám o dom.

Vidíš podobnosť uplatnenia svojich schopností v práci a v tímovom hraní?

Asi áno, v podstate aj v tímoch kde som pôsobil som mal väčšinou pozíciu akéhosi teamleadera. Spolu si dávate dokopy taktiky, rozmýšľate, plánujete, ale potom prídu zápasy, spoluhráči sa dostávajú pod tlak a dobrý tím si potrebuje udržať pohodu aj na súťaži. Parťákov treba mať zmapovaných. Na každého platí niečo iné, občas ich treba zrovnať aby ich jednotlivé schopnosti boli k dispozícii tam kde treba.

Ako si z bežného oddychového hrania prešiel k budovaniu tímu, LANkám a progamingu vôbec ?

Začalo sa to ako sa hovorí „for fun“ keď sme s kamarátmi založili prvý tím a veci začali postupne naberať spád. Popri tíme vznikol, povedzme, herný klan a celé to žilo vlastným životom. Situácia sa zlomila niekde  pred INVEXom, na ktorý sme sa chceli dostať. Vtedy to niečo znamenalo, nedostal sa tam len tak niekto, určite nie z neznámych tímov, ku ktorým sme v tej dobe patrili. Začali sme sa viac snažiť, toto bola naša motivácia a robili sme viditeľné pokroky.

Aký je z pohľadu hráča rozdiel medzi gamingom ako nezáväznou vášňou a progamingom ako e-športom?

Keď chceš byť dobrý, tak tomu musíš venovať množstvo času. Veľa ľudí si neuvedomuje čo za tým celým je. Chceli by sa zabaviť, tu a tam vyhrať turnaj, ale nevidia ten kopec práce a obetovaného času, ktorý treba investovať. Sedíš doma celé hodiny za počítačom, „tryhardíš“, ideš tie mapy dokola a snažíš sa vymyslieť niečo nové, čo by tebe, alebo spoluhráčom dalo kľúčovú výhodu. CoD, ale hlavne FPSky ako také, sú predovšetkým o nahratých hodinách. To je vidno na profíkoch, ktorí nad hrou denne sedia aj 12 – 16 hodín potom prídu na turnaj a rozsekajú to tam.

Koľko hodín denne to bolo u teba ?

Presný záznam nemám lebo najskôr sme šli cez Xfire, ktorý potom skončil, takže ťažko povedať konkrétne číslo. Určite to však boli tisíce, ak nie desaťtisíce hodín. Keď sa na to pozerám teraz spätne, tak to bolo naozaj mnoho vloženého času a úsilia, možno až moc :).

Tomáš – 3 z ľava

Na top priečky je to asi nutné.

O tom to je. Keď chceš byť najlepší, musíš tomu niečo obetovať. Potom sa to buď vyplatí, alebo nie. Je to o človeku, o tom ako sa mu počas tohto obdobia zmenia priority, neskôr to, samozrejme, môžu niektorí hráči ľutovať.

A ty ľutuješ?

Vôbec nie. Bola to časť môjho života a bola super. Vďaka progamingu som sa dostal do sveta. Boli sme v Poľsku, na Ukrajine takisto v Chorvátsku a Taliansku, v podstate sme takto precestovali skoro celú Európu. Progaming nielen berie, ale aj dáva.

V koľkých tímoch si zatiaľ pôsobil?

Ak beriem len celky a nie príležitostné výmeny, tak za celú tú éru v podstate len v troch, čo je v kompetetívnom progamingu pomerne málo.

Znamená to, že ste sa spolu tak dlho vydržali, alebo si mal nejaké väčšie pauzy?

Práveže nie, v podstate to naozaj bolo tým, že sme spolu vydržali. Najdlhšia doba, ktorú som strávil s jedným tímom bola skoro 4 roky. Už s prvým tímom sme to dotiahli až do Neophyte, tam som to nechal tak, lebo mi tam nevyhoval jeden hráč. Som skrátka ten typ, ktorý keď nie je v tíme pohoda, taký ten kľud, radšej odíde. Hoci výsledky boli vtedy veľmi dobré.

Nie je to ťah trochu proti sebe samému?

Možno je, ale išiel som hrať s ľuďmi s ktorými som si rozumel a za pol roka sme to dotiahli ešte nad ten tím, ktorý som opustil. V tej dobe to boli Neophyte, ale aj eSuba, ktorých sme na LANkách porážali pomerne často.

Tomáš – 4 z ľava

Ako vnímaš súčasnú SK a CZ komunitu prípadne jej vývoj počas uplynulých rokov ?

Je vidno, že sa to od času, čo sme začínali posunulo výrazne dopredu. Niekedy mi to príde až moc, keď vidím predstavy niektorých hráčov. Aj pomerne neskúsení hráči, prípadne hráči s nevýraznými výsledkami kopírujú požiadavkami skúsené zahraničné esá. Za našich čias sme hrali a všetko si platili sami, pokým nebol nejaký výsledok tak sponzoring ani nepripadal do úvahy. Dnes je to naopak, hráči chcú sponzoring a odmeny hneď, hoci sú v podstate zelenáči.

Prejavuje sa to nejak aj v zdraví hráčskej komunity ?

Určite. Hráči by mali mať na prvom mieste hranie a výsledky, pokiaľ sú motivovaní peniazmi, alebo benefitmi tak sú nestabilní. Dnes tu máme schopné tímy, ktorým sa nevydaria 2-3 turnaje a rovno sa rozpadnú, pretože to súťaženie a radosť z hry pre nich nie je bez umiestnenia dostatočné, prípadne tam majú iné nezhody.

Okej, ale povedzme, že nejaký tím hrá stabilne, na súťažiach sa bežne zmestí do tretieho miesta – s čím môže takýto tím od sponzorov tu na Slovensku a v Čechách počítať ?

Tak u nás je bežné mať preplatené LANky, tie náklady spojené s eventami ako cestovanie a ubytovanie, vstupné, prípadne dresy. Aspoň ja som sa stretol s týmto typom podpory.

Hráči si prešli od obývačkových LANiek cez rôzne platformy po global matchmaking, na našej scéne momentálne dominuje PLAYZONE.cz, sleduješ to trochu?

Zo zahraničných sledujem hlavne HLTV, tu doma je fajn GRUNEX, ale aj HITPOINT, páči sa mi ako tam majú riešené turnaje. Každá hra už má dnes nejaký komunitný web prípadne viacero a hráč si ľahko príde na svoje. Kto chce byť insider, musí sledovať dianie.

Ako si už hovoril situácia je dnes úplne inde, už to nie je len hráči hráčom, možnosti sú oveľa väčšie, ale predsa, sú nejaké nedostatky, na ktorých treba pracovať?

Vždy sú nedostatky, každopádne spravilo sa veľa dobrej roboty. Možno to celé šlo pomerne rýchlo a niektorí hráči si myslia, že už sme v Amerike, ale tej gamingovej infraštruktúre u nás nie je moc čo vytknúť. Je to organický systém, ktorý stále napreduje a dobieha tie modely zo zahraničia. Hráme na dobrých mašinách presne tie isté hry, ktoré trendujú aj vonku.

Tomáš – 4 z ľava v hornom rade

Keď sme pri tom, ktoré hry sú v súťažiach aktuálne najviac in ?

Asi League of Legends, DOTA, Fortnite. Ja, ako fanúšik FPS hier by som uvítal schopného konkurenta CS:GO, dúfal som, že by to mohol byť Battalion, bohužiaľ to tak zatiaľ nevyzerá, uvidíme ako sa to vyvinie v budúcnosti, Možno nás ešte prekvapí. Každopádne niečo na spôsob CS:GO so settingom ako CoD by bolo fajn.

Čo taký APEX, alebo PUBG ?

PUBG občas sledujem, mám tam aj jedného bývalého hráča momentálne pod top tímom Gunrunner.AOC, ale vzhľadom na to, že som tú hru hral tak viem, že je hlavne o šťastí. Mnohokrát tam nejde o kvality tých hráčov. Samozrejme nejaký skill hráč mať musí, ale to ako mu padne zóna, je úplne zásadné. Priznám sa, že toto nie je môj typ hry. Pokiaľ tam má to RNG, alebo šťastie takú váhu, môže sa stať, že aj priemerný tím vie poraziť šampiónov keď im vyjde zóna a to mi príde nefér.

Aktuálne stojíš pred pomerne ťažkou úlohou – nájsť schopný a stabilný tím pre svojich bývalých sponzorov fofos.sk gaming, ako to vidíš ?

Rozhodne by som chcel nájsť tím, ktorý si takýto sponzoring zaslúži a momentálne je bez podpory. Samozrejme, že ísť do spolupráce má zmysel len s tímami, ktoré majú budúcnosť a predpoklady rásť. Nájsť takýto tím bude v tejto chvíli asi nadľudský výkon, každopádne sa o to pokúsim a to v rámci hier, ktoré som menoval. To sú živé tituly, okolo ktorých sa u nás progaming točí. Nejdem do toho po hlave, pretože vziať niekoho nie je problém. Ten začína pri hľadaní tímov s dobrým potenciálom, nejaké tipy už mám tak uvidíme ako sa to vyvinie.

Myslíš, že sú na scéne hráči alebo tímy, ktoré takpovediac čakajú na telefonát od sponzora ?

Tie kvalitnejšie zoskupenia už väčšinou svoje zázemie majú, pre nás sú preto teraz zaujímavé menej známe tímy, ktoré na sebe cieľavedome pracujú a postupne rastú. Dôležité je mať ich v hľadáčiku a sledovať ako sa im darí na súťažiach.

Tomáš, ďakujem za tvoj čas a možnosť konfrontovať ťa ako insidera a zároveň držím palce pri lovení nových tímov !

Ďakujem, podobne prajem všetko dobré.


Autor článku : Lukáš Lokšeninec

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *