Top Recenzia Age of Empires: Definitive Edition. Okno do minulosti

 Turnaje
  • Vytvorte si vlastný turnaj
  • - Turnaje o hodnotné ceny
  • - Turnaje o cash

Po vyše dvoch dekádach sa k nám vracia prvý diel série stratégií, ktorý formoval nový žáner. Ako jeho remake dopadol?

Vydávanie vynovených hier nie je v poslednej dobe nič nové. Herné štúdiá a vydavatelia nám podsúvajú modernizované verzie ikonických titulov či celých značiek a tento rok tiež nebude výnimkou.

Microsoft prináša prvý diel jednej z najznámejších strategických sérií, konkrétne Age of Empires, vo vynovenom kabáte a s miernymi úpravami používateľského prostredia.

Hru Age of Empires: Definitive Edition na recenziu poskytla spoločnosť Microsoft.

Úspešná modernizácia zastaraných mechanizmov

Priniesť späť značku, s ktorou sa spája taká dávka nostalgie, po takmer 20 rokoch môže slúžiť aj ako dvojsečná zbraň, čo sa, bohužiaľ, potvrdilo aj v prípade Age of Empire: Definitive Edition. Áno, je pravda, že pri prvom spustení, po dopozeraní prvej animácie či načítaní samotnej hernej mapy nás zachvátili spomienky na herné začiatky, no netrvalo dlho a titul nám postupne začal pripomínať všetky neduhy, ktoré spôsobili, že herná komunita spomína s väčšou láskou na jeho následníka, Age of Empires 2.

Pozrite si video z hrania:

Aby sme však nezačali hneď negatívne, musíme povedať, že chyby, ktoré zážitok znepríjemňovali, sa týkajú najmä herných mechaník, ktoré boli v období vydania dostačujúce. Keď sa však pozrieme na stratégie, ktoré vyšli už len o pár rokov neskôr, napríklad spomínané Age of Empires 2, bijú do očí o to viac.

A predsa len, keby Microsoft výrazne zasiahol do samotných mechaník hry, dalo by sa už polemizovať, či ešte ide o pripomenutie tejto série v súvislosti s prichádzajúcim štvrtým dielom, alebo jej reštart.

„Nemalej starostlivosti sa dočkala hudba, ktorá nás sprevádza počas hrania, či typické, úsečné hlášky, ktoré nám hovoria robotníci či vojaci, ako aj napríklad známe ‚Wololo‘.“

Čo však Microsoft ovplyvniť mohol a čo sa mu úspešne podarilo, sú grafické vylepšenia. Dočkali sme sa vizuálu, ktorý berie to najlepšie zo základnej hry, zachováva jeho unikátnosť, no zároveň sa viac približuje súčasným štandardom. Textúry sú ostrejšie, no stále rovnako farebné, animácie stále pôsobia ako zo starých klasických stratégií, no sú plynulejšie a lepšie na seba nadväzujú.

Age of Empires 4

Čítajte aj


Veľké prekvapenie: Microsoft oznámil Age of Empires 4

Vývojári Age of Empires: Definitive Edition sa však nesústredili len na to, čo vidíme, ale aj čo počujeme. Nemalej starostlivosti sa dočkala hudba, ktorá nás sprevádza počas hrania, či typické, úsečné hlášky, ktoré nám hovoria robotníci či vojaci, ako aj napríklad známe „Wololo“.

Mierne zmeny

Aj keď sme vyššie spomínali, že zasahovať výrazne do herných prvkov by nebolo zo strany Microsoftu práve najrozumnejšie, predsa len sme sa dočkali pár miernych zmien. Ide však väčšinou len o detaily, ktoré hranie spríjemňujú, ale výrazne nemenia.

Titul ponúka aj nemalé možnosti výskumu, ktorý posúva hráčovu civilizáciu do ďalšieho obdobia. Škoda, že pre všetky národnosti je rovnaký.
fotogaléria / 7


Titul ponúka aj nemalé možnosti výskumu, ktorý posúva hráčovu civilizáciu do ďalšieho obdobia. Škoda, že pre všetky národnosti je rovnaký.


Zdroj: Matej Zverko

Spomenúť môžeme pridanie možnosti poradovníka pri výrobe jednotiek, ktoré je v súčasnej dobe štandard, takže frustrujúce preklikávanie sa medzi šiestimi rôznymi kasárňami, nech si môžeme počas vojenského ťaženia udržať stabilný prísun jednotiek, našťastie, vo vynovenej verzii odpadáva.

Tam zoznam zmien nekončí a dočkali sme sa možnosti zmeniť si veľkosť či rozloženie používateľského prostredia počas hry, v kampaniach bol zvýšený limit jednotiek na 50 a vo vlastných hrách a multiplayeri dokonca na rovných 200.

V niektorých misiách, ktoré si zahráme počas jednej z desiatich kampaní sledujúcich rôzne civilizácie, sa nám do rúk dostanú aj hrdinovia.
fotogaléria / 7


V niektorých misiách, ktoré si zahráme počas jednej z desiatich kampaní sledujúcich rôzne civilizácie, sa nám do rúk dostanú aj hrdinovia.


Zdroj: Matej Zverko

Väčšina zmien má za účel zjednodušiť hráčom život a z hľadiska hrateľnosti priblížiť Age of Empires súčasným priaznivcom videohier. A musíme povedať, že vo väčšine prípadov sa to darí, no nanešťastie ani táto snaha niekedy nestačí.

Keď spomienky vyhľadia nejednu vrásku

Age of Empires z roku 1997 však nikdy nebolo dokonalou hrou. Za väčšinou úspechu stál fakt, že išlo o niečo nové, spojenie vtedajšej Civilizácie a druhého Warcraftu. Rozsiahlosť dobývania, budovania a vývoja celých civilizácii so svižnosťou konfliktov odohrávajúcich sa v reálnom čase. Nehovoríme, že ocenenia či obrovské predaje boli neopodstatnené, že išlo iba o nafúknutú bublinu, avšak táto skutočnosť prispela k tomu, že bolo mnoho nedostatkov prehliadaných.

„Vyslať armádu cez polovicu mapy na výpravu za nepriateľom v praxi znamenalo asi päť minút naháňať jednotky, ktoré sa buď stratili, alebo zasekli v kríkoch či lesíkoch.“

Keď sme titul spúšťali, tešili sme sa na tú starú dobrú stratégiu. Na tú klasiku, aká sa dnes už len tak ľahko neobjaví. Náročnú, no zábavnú a návykovú hrateľnosť. Smutná skutočnosť však bola, že išlo naozaj skôr o predstavu skreslenú dávkou nostalgie než skutočnosť. Vynovená verzia si so sebou priniesla nejeden neduh, ktorý sa pravidelne spomínal aj v prípade originálnej hry.

Po úspešnej výprave do protivníkovho mesta už len stačí nájsť zvyšok jeho jednotiek a považovať hru za vyhratú.
fotogaléria / 7


Po úspešnej výprave do protivníkovho mesta už len stačí nájsť zvyšok jeho jednotiek a považovať hru za vyhratú.


Zdroj: Matej Zverko

Asi najväčšia prekážka, ktorá vo veľkom ovplyvňovala náš herný zážitok, bola umelá inteligencia hráčom ovládaných jednotiek. Vyslať armádu cez polovicu mapy na výpravu za nepriateľom v praxi znamenalo asi päť minút naháňať jednotky, ktoré sa buď stratili, alebo zasekli v kríkoch či lesíkoch. Ďalším pomerne nepríjemných faktorom je pravidelná neschopnosť reagovať na jednoduché príkazy, ako napríklad neútočiť.

Občas treba pred inváziou protivníka oslabiť z vody.
fotogaléria / 7


Občas treba pred inváziou protivníka oslabiť z vody.


Zdroj: Matej Zverko

Až príliš iniciatívne jednotky nás neraz dostali do otvorenej vojny s protivníkom, kedy na to naša civilizácia nebola pripravená. Vojaci, ktorí dostali príkaz na státie sa boli schopní rozbehnúť cez polovicu mapy za nepriateľom, s ktorým sme sa medzičasom snažili nadviazať diplomatické kontakty. Po pár hodinách hrania sa aj z tohto dôvodu pocit eufórie menil na frustráciu.

Suroviny nie je nutné získavať len na pevnine. Mnohokrát mapa ponúka aj možnosť rybolovu na otvorenom mori.
fotogaléria / 7


Suroviny nie je nutné získavať len na pevnine. Mnohokrát mapa ponúka aj možnosť rybolovu na otvorenom mori.


Zdroj: Matej Zverko

Navyše, dobrý pocit z výskumu a progresu historických období sa po čase vytratil, keď sme si uvedomili, že jediný rozdiel medzi jednotlivými jednotkami či budovami je iba v ich zobrazení. A aj keď hra ponúka obrovské množstvo máp a príbehových scenárov, fakt, že sa pravidelne opakujú nezakryjú.

Hodnotenie: V nedokonalosti je krása

Všetko vyššie spomenuté sú problémy, ktoré si hra priniesla so sebou zo svojej minulosti a ktoré najmä v kontexte súčasnej doby a kvality moderných hier naozaj vyčnievajú. Priniesla si však so sebou aj mnoho dobrého, veci, ktoré si pamätáme a vďaka čomu ohlásenie Definitive Edition rozprúdilo toľké vášne.

Tým myslíme pocit zadosťučinenia, keď išlo všetko tak, ako malo. Keď sa nám podarilo dostať do ďalšej doby a keď mestečko a prísun surovín bol stabilný a plynulý. Malý nápis po každej hre, ubezpečujúci nás o výhre, či slová opovrhnutia po každej zmarenej misii niekoľkých príbehových kampaní nám pravidelne vyčarili úsmev na tvári a vrátili nás o pár rokov dozadu.

Boje na predmestiach miest bývajú kruté a krvavé. Tento našťastie skončil v náš prospech.
fotogaléria / 7


Boje na predmestiach miest bývajú kruté a krvavé. Tento našťastie skončil v náš prospech.


Zdroj: Matej Zverko

Chyby, ktoré sme avizovali, sú citeľné a nepríjemné. Dokážu byť frustrujúce a v nejeden okamih až demotivujúce, no v dobe pôvodného vydania sme nemali nič iné. Faktom však ostáva, že aj napriek každému vypnutiu hry či návratu do menu, lebo sme už nevládali naháňať jednotlivých pešiakov v rôznych kútoch mapy alebo neustále kontrolovať strážnikov mesta, či ho aj skutočne strážia, netrvalo dlho a hru sme už spúšťali opäť.

Age of Empires je pripomienka. Krásna pripomienka časov, kedy hry ešte len rástli. Kedy sa experimentovalo s nápadmi a kedy sa kvality hier neposudzovali na základe počtu polygónov listov či dokonalého vyladenia herných mechaník. Žiaľ, v súčasnej dobe Age of Empires: Definitive Edition nie je nič viac, ako okno do minulosti, ktoré pripomína, že hry sa posunuli a vo väčšine prípadov k lepšiemu.

Titul sa dá zakúpiť výhradne pre počítače digitálne v Microsoft Store za 19,99 eura.

Hru Age of Empires: Definitive Edition na recenziu poskytla spoločnosť Microsoft.

 

Prednosti


  • Poctivý návrat do minulosti bez zbytočných zásahov
  • Vylepšené grafické spracovanie
  • Dobrý technický stav
Nedostatky


  • Herné mechaniky, ktoré sú v súčasnej dobe už zastarané
  • Občas frustrujúca hrateľnosť

Váš e-mail nikdy nebol uverejnený ani zdieľaný. Povinné polia sú označené *

gaming.sk

0 User(s) Online Join Server